d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Liv på Hjørring station og andre banegårde

20. oktober 2018 - kl.7:12 - af:

Rasmus_Prehn_1360_600x250

Af Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, opstillet i Hjørring Kredsen.

Mange oplever i disse år, at deres tidligere så livlige og levende banegård eller togstation er synet hen. Flere steder kan man end ikke komme på toilettet. I hele Nordjylland er det kun på Aalborg og Frederikshavn stationer, der er en åben kiosk. Store stationer som Hjørring og Thisted er helt lukkede for andet liv end en kold bænk og en smule læ. I Hjørring skal man sende en SMS til et nummer for at få lov at komme på toilettet – stakkels den person, fx en pensionist eller det barn, der ikke har en mobiltelefon – eller dem, hvor telefonen er løbet tør for strøm efter en lang tur med toget. Selv billetautomaten er placeret udendørs, så man kan stå i regn og sne og løse billet.

DSB er åbenbart af den opfattelse, at de kan spare penge på at lukke vore stationer ned. En krone mindre til toiletrengøring er en krone sparet, tænker de hos DSB-ejendomme, som er det selskab, der administrerer vore stationsbygninger. Derfor låser de dørene til de ellers velfungerende toiletter. For at sætte trumf på deres beslutning, understreger DSB-ejendomme, at det ikke fremgår af DSB’s kontrakt med staten, at de skal holde toiletterne åbne. Der er så meget andet, der ikke står i kontrakten. Men det er altså ikke forbudt for DSB at tænke selv.

Jeg synes ikke, der skal ret meget fantasi til at forestille sig, at det naturligvis opleves som en klar serviceforringelse, at man ikke længere kan komme på toilettet på banegården. Der er få ting, der er mere ubehagelige end ikke at kunne forrette sin nødtørft, når man virkelig skal. DSB’s argument om, at man bare kan bruge toilettet i toget, holder ikke. Mange tog har nemlig også lukkede toiletter, eller også er der så lang en kø, at man aldrig kommer derud. Argumentet svarer lidt til, da DSB i lang tid argumenterede for, at det ikke var noget problem, at man ikke kunne købe en kop kaffe i toget, for man kunne jo bare købe en kop, inden man stiger på toget. Jamen goddag mand økseskaft. DSB har jo også lukket kioskerne på banegårdene. I øjeblikket er DSB’s manglende service og de lukkede toiletter nummer et på listen over de henvendelser, jeg får fra utilfredse borgere. Mange vil rigtigt gerne tage toget. De kan godt leve med lidt forsinkelser og aflysninger, bare det ikke bliver for meget. De kan lide toget og tanken om at køre grønt og miljørigtigt. Men når de oplever, at DSB ikke leverer, hvad de oplever som et minimum af service, så siger de fra og tager en fjernbus eller privatbil i stedet.

DSB mener ikke, de kan få økonomi i at drive et toilet eller en kiosk på en togstation – heller ikke så stort et sted som Hjørring. Det virker i sig selv ulogisk. DSB ejer jo selv bygningerne i forvejen. De skal altså ikke ud og betale en høj husleje. Tværtimod har de store løbende udgifter på driften af sådan en bygning uanset, hvad de gør. Derfor må det da altid kunne betale sig blot at have en lille huslejeindtægt til at dække nogle driftsomkostninger frem for ingenting at have. Langt de fleste banegårds- og stationsbygninger ligger centralt i byerne og med faste forbipasserende hver eneste dag. Det må simpelthen kunne lade sig gøre at drive en fornuftig kiosk, cafe eller lign. sådan et sted. At have så stor en bygning stående helt tom og uden lejeindtægter kan da aldrig være rentabelt.

Heldigvis er der mange steder, hvor de lokale, selv tager ansvar og gør noget. På Hobro Station er der startet en social økonomisk cafe for udsatte unge, der skal integreres på arbejdsmarkedet. Det betyder liv og varme på stationen, en mulighed for at købe en kop kaffe og en sandwich eller at låne et toilet. Og det endda samtidigt med at en gruppe unge får en vigtig chance i livet. På Vrå Station har lokale ildsjæle startet eget Bryghus, hvilket også giver liv, tryghed og mulighed for at låne et toilet. Andre steder har den lokale cykelsmed slået sig ned – også med cykeludlejning til turister og andre. Pizzarier, restauranter, tandlæger, kiropraktorer, ældreklubber eller meget andet kunne tænkes placeret et så centralt sted som en banegårdsbygning.

Det er alle disse nytænkende og smartere måder at bruge vore stationsbygninger på, som DSB-ejendomme må tage i brug i fremtiden. Målet må være service, liv, tryghed, toiletforhold og en mere holdbar driftsøkonomi i landets stationsbygninger. Lukkede toiletter, fraværende service og håbløshed kan aldrig blive vejen frem. Med den seneste bredte politiske aftale på Christiansborg om Bedre og Billigere kollektiv trafik har vi afsat et mindre millionbeløb som en vitamin-indsprøjtning til DSB-ejendomme, så der kan sættes skub i denne nytænkning og udlejning til flere private eller frivillige, der vil skabe noget, der også giver liv på stationerne. Lad os nu komme i gang!

En kommentar til: “Liv på Hjørring station og andre banegårde”

  1. rikke den: 28 oktober - 2018 19:37

    hej jeg vil meget gerne have et meget stort ønske opfyldt og det er at hjørring banegård får sin kiosk igen på stationen jeg rejser hverdag med toget og synes det kunne være rart med en kop kaffe at varme sig på eller noget andet jeg synes det er et kæmpe tab at den lukkede dengang for det kan simpelhen ikke være rigtigt at hjørring ikke kan have en god kiosk eller lign på stationen jeg vil love at jeg giver min støtte for at der kan komme en kiosk igen for synes at banegården er blevet så trist med årene og ser ikke altid pæn og perfekt ud så håber at i vil tage dette personligt og drøfte det igen ved der er mange der savner liv på hjørring banegård.
    mvh rikke jensen

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion