d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Beskyt dig mod solens farlige stråler – helt naturligt

16. april 2019 - kl.7:32 - af:

Gulerødder 600x250

Påsken byder heldigvis på masser af dejlig solskin, som luner sjælen, lysner sindet og bringer liv og glæde ind i alle levende celler.

Solen bringer os også det livsnødvendige D-vitamin.

Mange har fået et overdrevet forbrug af solcreme, som ganske rigtigt beskytter huden mod solens farlige stråler.

Men solcremen forhindrer samtidig det vigtige D-vitamin i at trænge igennem solcremen og blive optaget i kroppen.

Yderligere kan et overdreven forbrug af solcremer med kemisk UV filter give allergi. Så vær kritisk når du vælger din solcreme og begræns brugen af solcreme, til de stunder hvor du opholder dig direkte i solen.

Spis dig til en sund og naturlig solbeskyttelse

Antioxidanter er kroppens rustbeskyttese – helt som rustbeskyttelse er det for bilen.

Antioxidanter er i stand til at neutralisere de frie radikaler og beskytter os deraf  bl.a. mod solens skadelige stråler.

Frie radikaler

Moderne mennesker udsættes for flere frie radikaler grundet stress, miljøgifte og aldringsprocesser. De frie radikaler er som interne terrorister, der medvirker til åreforkalkning, diabetes, Alzheimers, kræft og en lang række andre sygdomme. Vores eneste værn er antioxidanter fra vitaminer, mineraler og plantestoffer – fred og ro.

Naturlig solbeskyttelse, som gavner hele kroppen

Fælles for mange af de fødevarer, der virker solbeskyttende, er deres store indhold af antioxidanter – og nogle af de bedste får du lige her:

  • Omega 3 fra bl.a. fisk, chiafrø, hørfrø og hampefrø er er med til at modvirke betændelse/inflammation – og beskytter deraf huden mod solens farlige stråler. Omega 3 kan også virke dæmpende på høfeber og pollenallergi.
  • Mandler er en stærk anti-oxidant da de er rige på E-vitaminer, som beskytte huden mod ødelæggelse fra de frie radikaler.
  • Oliven indeholder gode fedtstoffer, som beskytter og styrker huden.
  • Tomater indeholder antioxidanten, Lycopen som gør huden smukkere samt beskytter kroppen mod solen. Noget tyder på at lycopen optages bedre fra opvarmede tomater – så stop endelig en masse tomater ned i gryderetten.
  • Blåbær og Aronia indeholder det samme stof som rødvin, nemlig Antocyaniner, som er en kraftig antioxidant der beskytter huden mod solens farlige stråler.
  • Citrusfrugter, jordbæ og bær i øvrigt er rige på C-vitamin der styrker hudens collagen, som derved gør huden mere modstandsdygtig over for solens stråler. C-vitamin virker også som naturlig antihistamin og er derfor god mod (pollen) allergi.
  • Gulerødder indeholder masser af betacaroten, som er et forstadie til A-vitamin. Betacaroten ligger inaktivt under huden, og giver et orange skær i huden, når vi har spist mange gulerødder. Betacaroten virker som solbeskyttelse, beskytter mod soleksem og giver huden et gyldent skær.

Her får du opskriften på en lækker gylden og solbeskyttende gulerodsdrik:

Det skal du bruge:

  • En juicemaskine
  • 1 kg gulerødder
  • 3 cm ingefær
  • 6 æbler
  • 1/2 økologisk citron med skræl

Sådan gør du: 

  1. Vask gulerødder, ingefær, citron og æbler – og skær dem i mindre stykker
  2. Pres det hele til en frisk juice, og tag pulpen ud af maskinen.
  3. Server juicen i et glas med en isterning – pynt med mynte på toppen

Drikken kan smages til med mere eller mindre ingefær og citron alt efter smag og behag.

En suveræn start på dagen og et godt tilskud af naturlig solbeskyttelse hen over sommeren.

Resterne fra juicen – pulpen – er rigtig gode at bruge både til suppe, i kødsovs, eller i brød og boller.

Husk at betacaroten ikke erstatter solcreme, og at du skal altid anvende solcreme når du solbader!

 

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion