d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Kartofler forkæler dig – og kolde kartofler er guf for tarmen

25. august 2019 - kl.9:47 - af:

kartofler free pic 600x250

Hvis du aldrig har hørt udtrykket resistent stivelse, så er du bestemt ikke alene!

Forklaring følger her:

Når vi spiser stivelsesholdige fødevarer som brød, pasta, kartofler og ris, så er den mængde kulhydrat, de indeholder, ikke ensbetydende med mængden af kulhydrat, du optager i blodsukkeret.

Det forklarer Stine Junge Albrechtsen, klinisk diætist og forfatter til “Spis tarmen sund”.

– Man taler om tilgængeligt kulhydrat, for selv om der er en bestemt mængde kulhydrat i en kartoffel, så er det ikke det hele, der er tilgængeligt for dit blodsukker, forklarer hun.

En del kulhydrat kan altså passere forbi mavesækken uden at optages og påvirke blodsukkeret. I stedet passerer det videre ned i tarmen, og det er netop resistent stivelse, der finder vej herned.

– Hos nogle fødevarer, som indeholder stivelse, kan man få en del af kulhydraterne til at opføre sig som fibre. De fortsætter altså ned i tarmen og bliver til mad for tarmbakterierne i stedet for at give en blodsukkerstigning, forklarer Stine Junge Albrechtsen.

I bogen “Små skridt til vægttab – der holder”, som Sundhedsstyrelsen har udgivet sammen med Komitéen for Sundhedsoplysning, beskrives resistent stivelse fra kartofler som et lille skridt i retning mod vægttab.

– Når kogte kartofler afkøles og blandes med salt og eddike til salat, så stiger indholdet af resistent stivelse fra 2 til 5,9 gram per 100 gram, skriver læge og medforfatter til bogen Per Brændgaard Mikkelsen.

Du finder også resistent stivelse i rå kartofler, grønne bananer og spisebananer. Men lige rå kartofler, er det de færreste, som stiller på middagsbordet.

Til gengæld kan kolde kartofler fra gårsdagens aftensmad nemt øge mængden af resistent stivelse, der fortsætter ned og nærer tarmene – samtidig med at den mindre mængde optaget kulhydrat giver en mindre blodsukkerpåvirkning.

– For raske mennesker betyder det ikke det store. Men for diabetikere, hvor blodsukkeret er svært at styre, der betyder det faktisk noget, om du spiser kolde eller varme kartofler, siger Stine Junge Albrechtsen.

Du skal dog ikke hænge hele din tarms fibertilførsel op på resistent stivelse.

– Det kommer ikke til at gøre den store forskel. Sagen er jo, at man tit spiser kartoflerne sammen med noget andet, som påvirker tarm og blodsukker, mener Benjamin Gilbert-Jespersen, der er lektor ved det Sundhedsfaglige Fakultet på Metropol.

Han forklarer, at brøds skorpe også kan opbygge resistent stivelse, men at fibre, der passerer ned i tarmen fra kulhydrater, mere er en fun fact end et værktøj, der reelt påvirker kroppen.

Men vil man forsøge at bringe lidt mere resistent stivelse ind i kosten, er kartoflen et godt sted at starte – eksempelvis med en kartoffelsalat, hvor det syrlige mælkeprodukt, man tilsætter, også er guf for tarmbakterierne.

– En af mine egne favoritter er en kartoffelmad med hytteostsalat, siger Stine Junge Albrechtsen.

Kilde: /ritzau fokus/

En heldig kartoffel

Og fordelene omkring kartoflen – stopper ikke ved ordet “resistent stivelse” – du får flere af dem lige her:

En ven sidst på måneden

Kartofler er billige, de fås i forskellige sorter i de danske supermarkeder eller friske fra haven/gårdbutikken. De har tilmed lang holdbarhed.

Nærende og god – feder ikke

Kartofler er nærende føde, der samtidigt mætter godt og længe – og du bliver ikke fed af at spise kartofler.

Kartoflen har været udskældt for sit høje indhold af stivelse – men det er efterhånden ved at være lidt af en skrøne.

Flere studier viser at der er ingen sammenhæng mellem fedme og diabetes og det at spise kartofler.

Husk på, at man kan også tage på af fedtfattig mad – (altså også kartofler) – hvis man spiser flere kalorier, end man forbruger.

Kartofler tilhører ikke det udskældte “hvide”, og du skal derfor ikke afvise dine kartofler, men i stedet nyde dem med god samvittighed i moderate mængder – afhængig af om du er normalvægtig eller gerne vil ned i vægt.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion