d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



FlixBus vil være 100 % klimaneutrale i 2030

7. september 2019 - kl.8:44 - af:

Flixbus 600x250

Selskabet bag FlixBus, FlixMobility, vil være 100 procent CO2-neutrale senest i 2030.

Virksomheden har netop annonceret en klimahandlingsplan og præsenteret et samarbejde om nye langdistance-brintbusser.

De har desuden allerede pilotforsøg med elbusser på vejene.

FlixMobility er moderselskab for de globale mobilitetsudbydere FlixBus og FlixTrain, og i Danmark kører FlixBus til 48 byer i hele landet. FlixMobility har netop annonceret en klimahandlingsplan, der sigter mod 100% CO2-neutralitet. Senest i 2030 planlægger FlixMobility at foretage alle bus- og togture, samt alle forretningsrelaterede processer, CO2-neutrale.

Allerede nu er FlixBus og FlixTrain den mest klimavenlige måde at rejse langt på i de fleste lande, herunder Danmark. På baggrund af klimaforandringerne ønsker FlixMobility dog at gøre endnu mere for bæredygtighed med støtte fra regeringer, virksomheder og samfundet som helhed.

Klimahandlingsplan 2030

• Sikre den mest brændstofeffektive, rene og højteknologiske flåde
• Investeringer i klimaneutrale teknologier som elektriske busser, brændselscelle-teknologi (brint) brændselscelle-teknologi (brint) og busser, der kører på biogas
• Udarbejdelse af en fair kompensationsmodel for de resterende CO2-emissioner
• Bæredygtig virksomhedsledelse, grøn rejsepolitik & kompensation for alle forretningsrelaterede rejser

Mere end en farve

Grøn er ikke kun farven på FlixMobilitys busser og tog, der har transporteret mere end 100 millioner mennesker i Europa og USA. FlixTrains og e-busser i Tyskland og Frankrig er allerede drevet af 100% grøn elektricitet. Hvad mange ikke ved er, at de ‘konventionelle’ FlixBusser også er utroligt klimaeffektive.

Da de fleste af busserne i flåden er EuroVI-standard, er de ofte endnu mere klima- og miljøvenlige end det gennemsnitlige tog. Således udleder en passager med FlixBus 7,46 kg. CO2 på en tur mellem Viborg og København, mens et IC3-tog udleder 10,63 kg. pr. passager (Se udregningerne fra Transportministeriets 2015-model HER).

Bæredygtighed når næste niveau
FlixMobility tilbyder sine passagerer mulighed for at udligne de nøjagtige CO2-emissioner fra deres rejse. For at gøre dette har FlixMobility et samarbejde med atmosfair, en internationalt anerkendt organisation, der tilbyder FN-akkrediterede Gold Standard-klimaprojekter. FlixMobility-stifterne Daniel Krauss, André Schwämmlein og Jochen Engert løfter nu deres bæredygtige indsats til næste niveau.

”Når de globale temperaturer stiger, og antallet af rejser med bil og fly stiger, står hele mobilitetsindustrien over for en enorm udfordring,” siger André Schwämmlein. ”Vi anerkender vores ansvar og vil være en del af den bæredygtige rejseløsning. Vi vil hjælpe med at forme fremtiden for mobilitet og blive verdens grønneste mobilitetsudbyder.

I 2030 vil rejser med FlixBus eller FlixTrain være enten CO2-neutrale fra start eller blive kompenseret ved hjælp af CO2-modregning. Vi opfordrer beslutningstagere til at støtte os i denne vigtige mission og skabe de nødvendige betingelser for at give innovative virksomheder mulighed for at investere i bæredygtighed.”

Ud over regeringer og virksomheder har FlixMobility også brug for støtte fra rejsende. I øjeblikket er 6% af alle verdensomspændende FlixBus-rejser kompenseret.

”Vi sigter mod at øge denne procentdel og som virksomhed beslutte, hvordan vi kan bidrage yderligere i fremtiden,” siger André Schwämmlein.

Store investeringer i grønne teknologier

Sidste år lancerede FlixBus verdens første langdistance-elbusser, der i øjeblikket kører på vejene i Tyskland og Frankrig. Ligesom alle FlixTrains drives disse højteknologiske busser med 100% grøn elektricitet leveret af Greenpeace Energy.
Det næste fyrtårnsprojekt er en busflåde drevet af brændselsceller.

Hvor elektriske busser i øjeblikket kun er egnede til relativt korte afstande, matcher busser med brændselscelle-teknologi med fjernbuskørsel. Brændselscelledrevne køretøjer er i stand til at køre mindst 500 kilometer før tankning. Tankning i sig selv bør kun tage maksimalt 20 minutter, da brint i stedet for diesel fyldes på.

”Vi spørger konstant os selv, hvordan vi kan gøre langdistancerejser endnu mere bæredygtige,” siger Daniel Krauss. ”Efter succesfuld lancering af tre fuldelektriske busser, ønsker vi nu at udvikle de første brændselscelle-drevne langdistancebusser
for at sætte endnu en milepæl i mobilitetsudviklingen. Derudover arbejder vi på at tilføje busser, der drives af biogas. ”

Grøn indvendig og udvendig

Uanset om man taler om sortering af affald eller boykot af kaffekapsler – hvert lille skridt er vigtigt. For Jochen Engert har grøn adfærd på arbejdspladsen – og under forretningsrejser – altid været en no-brainer. Videokonferencer og rejser med bus eller andre former for offentlig transport foretrækkes frem for mere forurenende rejsemidler.
”Derudover har vi besluttet at kompensere for alle vores forretningsrejserelaterede emissioner,” siger Jochen Engert.

Fakta om FlixBus

FlixBus kører til 48 byer i selskabets danske netværk

Selskabet samarbejder med 20 lokale, danske vognmænd

FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017

Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 350.000 daglige forbindelser til over 2000 destinationer i 29 lande.

FlixBus er en kombination af et tech-startup, en e-handelsplatform og et transportfirma.

FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere, ofte familiedrevne virksomheder, er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser.

Læs også: NY national natbus fra Hirtshals og Hjørring til København.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion