d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Kom godt og sundt fra start i det nye år – få de bedste råd HER

5. januar 2020 - kl.12:12 - af:

Havet sol free pic 600x250

Som skrevet i foregående artikel – er januar en rigtig god måned, til at reflektere over det forgangne år – og til at formulere ønsker og hensigter for det nye.

Motion, vægttab og sundere livsstil er de 3 fortsætter der år efter år topper top 10 listen over de meste benyttede nytårsfortsætter.

Mange af de sunde nytårsforsæt resulterer i, at salget

af frugt og grønt er ca. 30-40 procent højere i januar end i december. Men de gode nytårsintentioner varer sjældent ved. De gamle vaner vender nemt tilbage, hvis ikke man hjælper nytårsforsættet på vej.

Tal fra tidligere år viser nemlig, at danskernes indtag af frugt og grønt allerede i februar falder til et niveau, der kun er en smule over gennemsnittet for året.

Det er generelt svært at ændre sine vaner, og især når det handler om mad, har vi mennesker nogle meget fasttømrede vaner, og det kræver en kæmpe indsats at bryde de vante spisemønstre. Så rigtig mange oplever, at de dårlige vaner simpelthen vinder over de gode intentioner allerede efter kort tid.

Ofte fordi vi sætter barren for højt. Og så er det svært at komme i mål, når hverdagen melder sig.

En god idé er at gøre nytårsforsættet så konkret som muligt. At spise sundere er ikke konkret. Og det er ‘at spise mere frugt og grønt’ heller ikke. Det er bedre at sige ‘vi skal spise flere grøntsager til aftensmad’, ‘vi skal drikke en grøntsagsjuice’ 2 gange om ugen – eller jeg vil gå eller løbe en lille tur, hver dag – alt afhængig af udgangspunktet.

Det er specifikt, målbart og realistisk, og så bliver det nemmere at lykkes med det. Start i det små, så det bliver overskueligt – og sidst men ikke mindst find dit HVORFOR og hold motivationen kørende på den.

Hvad vil det koste mig om et år, hvis jeg ikke opnår mit mål? Hvad vil det betyde for andre, hvis jeg ikke handler på det? Hvem vil det gå ud over? Hvad vil det give mig, hvis jeg opnår mit mål? Hvordan vil mit liv være anderledes, hvis jeg handler?

Motivation handler om værdi og mening. Derfor kan det være en god idé at registrere, hvad man får ud af sin indsats. Det kan for eksempel være, at man oplever at få mere energi i hverdagen, skriv det ned – eller at man kan passe sit tøj igen.

Spring over hvor gærdet er lavest. Der er mange, der ikke kan overskue, hvad de skal stille op med et helt rødkål, og så er det bedre at købe en pose snittede gulerødder eller en færdiglavet salat, som man kan servere til den mad, man normalt ville lave. Det koster måske lidt mere, når tingene er forberedt, men til gengæld er der ofte mindre madspild.

En af de største udfordringer for vores motivation er, at vi ønsker at se resultater med det samme, og så overser vi i farten og i tabet af et oprigtigt nytårsfortsæt, at effekten af de små daglige handlinger, gennem dagene, ugerne og månederne bliver til rigtig meget.

Derudover kommer vi selvfølgelig ikke uden om det første skridt, som slet og ret handler om at få fingeren ud. Gøre noget. Tag føring i eget liv.

Beslut dig allerede i dag for, at januar skal være starten på et sundere dig. Det behøver hverken at være langhåret, besværligt, ekstremt eller tidskrævende.

Benyt dig evt. af disse 7 velmenende og effektive råd.

1. Frisk luft, dagslys og livgivende ilt:

Vi har brug for luft – ILT. Vore celler har brug for ilt – meget ilt – og gerne den ilt, vi har lige udenfor døren. Alle celler i vores krop forbruger ilt hele døgnet til dannelsen af energi og reproduktion.

På bare 24 timer bliver der produceret 30-40.000 nye hudceller. Den hud du kigger på lige nu – er helt væk og udskiftet om kun 1 måned, det fortæller ret meget om, hvor effektivt kroppens celler arbejder.

Iflg. Deepak Chopra, som forholder sig til kvantefysik fremfor Newtons love – ja, så er 98 % af kroppens celler udskiftet/fornyet på bare 1 år! H v i s vi altså passer godt på vore celler – og giver dem en optimal behandling.

Undersøgelser viser, at aktiviteten af de såkaldte NK-celler (Natural Killer), der er en naturlig del af dit immunforsvar, markant øges gennem motion.

Derudover producerer kroppen flere hvide blodlegemer, T-celler, der aktiverer immunforsvaret, B-celler, der producerer antistoffer, og cytokinfunktionen, der indgår som en del af immunforsvaret – alt sammen gavnligt for funktionen af dit immunforsvar.

Frisk luft og sollys er også med til at rense ud og styrke vores produktion af serotonin, som gør os gladere, og dermed også hjælper immunforsvaret på længere sigt.

Når man forholder sig til disse tal og mekanismer, ja så forstår man om nogen, hvor vigtigt det er, at vi passer godt på os selv. Det er også her, vi forstår hvorfor det er muligt med selvhelbredelse.

Dagslys har en mirakuløs virkning på humøret, hvilket vi især kan mærke, når det ikke er der. Så udnyt det, når det er muligt. Gå fx. 10 minutter i din frokostpause. Smil tilbage til solen og husk at trække vejret helt ned i bunden af maven. Det vigtigste, vi kan byde vores celler er ilt – ikke mad. Som mennesker er vi ganske enkelt designet til at skulle bevæge os. Når vi gør det, fodrer vi vores celler med livgivende, blodcirkulerende og energiproducerende ilt. Følelsen af træthed eller sult er ofte et direkte resultat af, at vi ikke har bevæget os nok. Kroppen og hele vores system begynder at blive tilstoppet, og vores celler skriger efter det, de mest har brug for – en storm af ilt.

2. Vand, vand og atter vand

Vand er kilden til liv. Vand er et af de absolut vigtigste næringsstoffer for kroppen og dens mange millioner celler er vand. Da vores krop består af 70% væske – og blodet helt op til 94% – er vand et absolut must, hvis ønsket er en sund, flot og energi-drevet krop.

Faktisk falder vores energiniveau med hele 20%, hvis vores væskebalance falder med sølle 4%. Som tommelfingerregel anbefales det at drikke 1 liter vand pr. 30 kg kropsvægt dagligt.

Tilføj gerne citron til vandet, da citron er basedannende, bidrager med C-vitaminer og indeholder bitterstoffer, der støtter fordøjelsen og afgiftningsorganer som bl.a lever og nyrer. Start gerne dagen op på et glas kogt, afkølet vand med en presset økologisk citron i – kroppen er ekstra sur om morgenen fordi den har udskilt affaldsstoffer om natten – og har på det tidspunkt særligt brug for en basisk drik.

En sur krop er ofte årsagen til mange sygdomme og mange fysiske symptomer… bla smerter, hævelser,myoser og stivhed i kroppen, hovedpine, træthed, cellulitis, vægtøgning og meget andet skidt – og derfor er det vigtigt at sørge for at kroppen Mange sygdomme opstår hvis kroppen har været sur for længe – bla trives kræftceller bedst i en sur krop – og det er derfor vigtigt at kræftramte holder kroppen så basisk som muligt.

3. Den daglige bevægelse ér vigtig – og behøver ikke at være timelang udmattelse

Vi kommer ikke uden om bevægelse. Vi er i dag meget nemt, meget stillesiddende og meget nemt, meget indenfor – noget vores krop og alle vore celler er knap så taknemlige for, hver eneste celle i kroppen skriger på ilt.

Jo mere du bevæger dig, jo mere i live vil du føle dig. Jeg vil garantere dig for, at 30 minutter om dagen ikke kun bevirker, at du taber dig, du kommer også til at føle dig lettere, gladere og mere afslappet. Og som en sidegevinst vil du med sikkerhed også sove bedre, tænke mere klart og have mere energi.

Det er især i vinterhalvåret, at det kan være en udfordring at komme ud. Og ja, jeg kender det selv alt for godt. Men tanken om, hvor vigtigt det er for mine celler og hvordan jeg har det efterfølgende, er min største motivation. Magasiner, bøger og blade kan mene nok så meget, men når alt kommer til alt, handler det om at få iltet vores mange celler – og du bestemmer helt selv hvordan. Find på noget, du nyder og gør dig glad. Det kan være holdsport, en lang gåtur, dans eller lign.

På med motionsskoene – gå en rask tur, cykel en god tur, løb en tur, svøm en dejlig tur i havet, ro kajak eller noget helt andet… det er den lille, daglige investering, der gør den store forskel.

Og det behøver på ingen måde, at være langvarig og hård fysisk træning – tværtimod, kan den form for træning være stressende for en i forvejen stresset krop. Det vigtigste er, at du nyder det du laver, så nyder dine celler det nemlig også.

4. Grøntsager og frugt – juicer og smoothies 

Her er der seriøst også megen energi at hente. Forsøg dagligt at få grøntsagerne med, der hvor det er nemt og overskueligt evt. ned i en stor salat, varme supper, som ovnbagte rodfrugter, en friskpresset juice eller en lækker smoothie.

Juicer og smoothies er geniale, fordi de booster vores sundhedskonto. De er ikke er blevet kogt og stegt. Deres indhold af potente livgivende næringsstoffer kommer i let-optagelig flydende form. Det er vitterligt en direkte indsprøjtning. Den ultimative genvej til flere planter. Gå efter grøntsagerne og sørg for at få masser af kål, broccoli og rodfrugter ned i både juiceren og blenderen. Planter – og især grøntsager fodrer vores tarm og dens bakterier. Det er vigtigt, fordi en trist tarm kan overmande hjernen og føre til depression og angst. For eksempel produceres størstedelen af kroppens lykkehormon serotonin i tarmen.

5. Husk at solskinsvitaminet – og essentielle olier

Det gælder om at få alle de vitaminer og olier, som kroppen har brug for. Det gør vi primært gennem den mad, vi spiser, men de fleste af os (som i 99,9999%) har i vinterhalvåret brug for et ekstra tilskud D-vitamin grundet den naturlige mangel på sollys.

D-vitamin spiller en helt central rolle i kroppens kamp mod sygdomme. Faktisk går videnskab.dk så langt som til at kalde D-vitamin for immunforsvarets batteri.

Et tilskud af omega 3, og gerne fra fisk samt en planteolie – begge af en ordentlig kvalitet. Generelt er vi i de vestlige lande i underskud af gode essentielle fedtsyrer, hvilket har stor betydning for vores hjernefunktion, hud, hormonsystem og kroppens inflammationsstilstand, så brug også gerne en god, koldpresset planteolie med masser af aktive plantestoffer

6. Få din søvn

Få din søvn og få den mens den virker bedst. Fire-5 timers søvn er ikke nok. Du tænker måske, at du kan sove, når du bliver gammel, men den går ikke.

Sørg for at få din nattesøvn og få koblet fra i løbet af dagen, for søvn, hvile og afslapning er mindst lige så vigtige elementer som ilt og vand. Tilstrækkeligt med søvn har afgørende betydning for dine mange cellers velbefindende. For lidt søvn påvirker i allerhøjeste grad din mentale ydeevne, såsom hukommelse, kreativitet, indlæring og generel skarphed. Derudover har søvnmangel en meget negativ indvirkning på vægttab. Det siges, at de timer vi sover før midnat tæller dobbelt, så sørg for at komme i seng på den rigtige side af midnat. Behovet for søvn er meget individuelt, men generelt anbefales det at sove otte timer.

De første fire timer du sover, finder den fysiske restitution sted, derefter kommer turen til dit nervesystem og den psykiske del. Vær derfor opmærksom på at det er din mentale kapacitet og livskvalitet der ryger først, hvis du springer et par timer over. Det er sjældent, at vi kommer sovende til et godt helbred, men ikke desto mindre er der rigtig meget forskning som tyder på det – og så er det oven i købet gratis.

Sæt vanen i system, kom i seng til samme tidlige tid og op til samme tidlige tid – og h o l d fast. Gevinsten får du før du ved af det – det at have tid og ro understøtter heldbredet og alle glæderne, som jo bor i hverdagen, hvor livet primært udspilles.

Alt for mange af os acceptere at hverdagen nærmest skal overleves og at afslapning, tid og nærvær tilhører weekenderne og ferierne, hvor vi forøvrigt næsten ikke kan finde ud af at slappe af, da vi ikke er vant til det.

Gør hverdagens morgenstund til et lille “helle” før alle skal ud af døren og møde en ny dag. Mangler du tid og ro om morgenen og føler dig stresset allerede inden dagen er igang – så spring ud i denne lille early-bird-øvelse med det samme. Bare gør det, også selv om din hjerne helt sikkert vil gøre alt for at overbevise dig om, at du har mere brug for at blive liggende den 1/2 eller hele time mere – du henter så meget mere overskud på denne her helt enkle måde.

Har du i begyndelsen svært ved at falde til ro så tidligt om aftenen, så gør nogle få gode ting for dig selv.

Masser evt. din krop og dine fødder ind i sesamolie hver morgen (iøvrigt rigtig god pleje til din hud) – det virker for mange efter nogle uger. Eller drik en kop varm mælk lige inden sengetid, tilsæt evt. gurkemeje, frisk ingefær eller kardemomme.

Sov selvfølgelig i et køligt, roligt og helt mørkt rum. Fjern alt elektronisk udstyr, så som mobiltelefoner, tv, og lysende alarmure. Om natten skal man hele året rundt udsættes for så lidt sollys som muligt. Sørg for at dit soveværelse er HELT mørkt.

7. Mental sundhed er andet end broccoli

Vi bliver, hvad vi spiser – og tænker.  Sundhed er meget mere end at løbe ti kilometer om dagen og spise broccoli.

Vi må ikke undervurdere sundhedseffekten af gode sociale relationer, følelsen af taknemmelighed og nærvær i det, vi foretager os. Vores fysiske krop er en refleksion af, hvordan vi har det med vores tanker og følelser. Følelser påvirker altid vores krop – og vores krop påvirker altid vores følelser. De er ét. Så tal pænt og kærligt til dig selv, det er okay at sige nej til opgaver og arrangementer, når du har brug for det.

Kun i kærlighed til dig selv, kan du hjælpe dig selv og hjælpe andre – kun i kærlighed til dig selv, dømmer du ikke dig selv eller andre – kun i kærlighed til dig selv kan du leve dit indre liv i fred og harmoni.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion