d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Sådan undgår du smitte og influenza

27. januar 2020 - kl.9:42 - af:

Håndvask_håndhygiejne_600x250

Selvom influenzaaktiviteten i Danmark fortsat – og heldigvis – ligger på et lavt niveau i denne sæson iflg. Statens Statens Serum Institut, så er det alligevel en rigtig god ide, at gøre det man selv kan, for at holde influenzaen fra døren.

Der er mange hyggelige ting ved de kolde og mørke måneder, men influenza er ikke en af dem. Og når vinteren ankommer, følger influenzaen til tider også

med.

Men hvorfor bliver så mange mennesker syge på samme tid af året?

Om vinteren kan dit immunforsvar blandt andet blive påvirket af kulde og mangel på D-vitaminer fra solens stråler. Derudover kan faktorer som dårlig kost, søvnmangel og stress også påvirke dit immunforsvar, hvilket gør dig mere modtagelig for influenza.

Dit immunforsvar er din krops bodyguard og det bedste værn mod bidske bakterier og væmmelige vira.

Få her 7. gode råd til hvordan du styrker dit immunforsvar og forhåbentlig holder influenzaen fra døren.

1. God håndhygiejne – vand og sæbe

Helt enkelt og simpelt, så er vand og sæbe den nemmeste og mest effektive metode til at undgå smitte og spredning af influenza – viser forskningen.

I et dansk hygiejneprojekt, som er gennemført på blandt andet Bispebjerg Hospital, ses et lavere sygefravær blandt personalet, netop i de måneder, hvor de havde et højt hygiejneniveau – altså var gode til at huske at vaske hænder.

Influenza spredes gennem luften og sygdommen smitter, når vi indånder virusbakterierne, eller får dem på hænderne – og derefter rører ved vores øjne, næse eller mund.

Bakterierne spredes også hurtigt, når vi giver kollegaer eller familiemedlemmer et håndtryk, et kys eller har anden tæt kontakt.

Hvis du er omhyggelig med at vaske hænder – eller bruge håndsprit – i løbet af dagen, og sørger for at hoste og nyse i engangslommetørklæder og ærmer i stedet for i dine hænder, kan du faktisk forebygge influenzaen.

Og det er ikke kun i vinterhalvåret, at det kan betale sig at have en god håndhygiejne. Udover at holde influenzaen af vejen, er rene og bakteriefrie hænder nemlig også med til at holde andre smitsomme sygdomme på afstand, såsom forkølelse og maveinfektioner der giver opkast og diarre.

2. Hold dig varm

Ifølge Anné Møller Larsen, der er lektor og dr. med på Århus Universitet, Institut for Medicinsk Mikrobiologi og Immunologi, så peger forskning på, at immunforsvaret arbejder langsommere, når kropstemperaturen sænkes, og så er risikoen for at få influenza større.

Det virker måske simpelt, men ved at tage nok tøj på, når du bevæger dig udenfor i vintermånederne, beskytter du dit immunforsvar.

I denne sammenhæng er det især vigtigt, at du holder dit hoved varmt, da helt op til 75 procent af din kropsvarme afgives fra dit hoved.

3. Boost dit immunforsvar med nærringsrigt mad

Evt. med lækre hjemmelavede supper, der indeholder en masse antioxidanter fra grøntsager. Brug eksempelvis blomkål, broccoli, rød peberfrugt og rosenkål, der blandt andet indeholder C-vitamin. Eller spinat, gulerødder, persille samt tomater, der indeholder betakaroten og provitamin A.

Derudover indeholder smagsgivere, som hvidløg og gurkemeje, naturlige, antiinflammatoriske egenskaber, der styrker dit immunforsvar og mindsker chancen for at du rammes af influenza.

4. Få D-vitamin

Solens stråler er menneskets primære kilde til D-vitamin. De danske vintre er både kolde og mørke, hvilket gør, at mange danskere kommer i underskud af D-vitamin gennem vinteren.

Undersøgelser viser, at du har større risiko for at blive smittet med en øvre luftvejsinfektion, herunder influenza, hvis du har D-vitamin-mangel.

I undersøgelsen fandt man ud af, at et dagligt D-vitamin-tilskud kan beskytte patienter mod øvre luftvejsinfektioner.

Særligt patienter med udtalt D-vitamin-mangel havde gavn af D-vitamin-tilskud.

Sørg derfor for at spise godt med fisk igennem vinteren, da fisk er en naturlig kilde til D-vitamin.

5. Giv din krop søvn og hvile

Søvn og hvile er en af de allervigtigste faktorer for at din krop kan fungere, som den skal.

Søvn har derfor en afgørende betydning for kroppens immunforsvar. For eksempel påvirkes kroppens evne til at producere Interleukin-6, der er et protein som blandt andet bekæmper infektioner i kroppen.

Derudover hæmmer stresshormonet kortisol dit immunforsvar, hvilket ligeledes fortæller, hvor nødvendig hvile er for at din krops immunforsvar kan fungere optimalt.

Så ved at skrue lidt ned for tempoet i god tid. Husk at søvn er lige så vigtig som sund kost.

6. Lav dine egne ingefærshots

Det er ikke for ingenting, at ingefærshots med tiden er blevet et kæmpe hit. De traditionelle ingefærshots indeholder nemlig både citron, der er smækfyldt med C-vitamin, honing og selvfølgelig ingefær, der blandt andet har antiinflammatoriske egenskaber.

Styrk dit immunforsvar ved at drikke et ingefærshot hver morgen. Eller et glas kogt, afkølet vand med en hel presset økologisk citron i.

7. Frisk luft og motion

Sidst, men ikke mindst, er regelmæssig motion og det at du også kommer ud i den friske luft noget af det bedste, du kan gøre for din krops immunforsvar. Undersøgelser viser, at aktiviteten af de såkaldte NK-celler (Natural Killer), der er en naturlig del af dit immunforsvar, markant øges gennem motion.

Derudover producerer kroppen flere hvide blodlegemer, T-celler, der aktiverer immunforsvaret, B-celler, der producerer antistoffer, og cytokinfunktionen, der indgår som en del af immunforsvaret – alt sammen gavnligt for funktionen af dit immunforsvar.

Frisk luft og sollys er også med til at rense ud og styrke vores produktion af serotonin, som gør os gladere, og dermed også hjælper immunforsvaret på længere sigt.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion