d. - 2. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Hildebrandt, Behncke og Heerup byder på genbrug og kaffe

5. juli 2020 - kl.11:15 - af:

Behncke - Vendsyssel Kunstmuseum - Heerup - Hildebrandt 600x250

På tirsdag den 7. juli kan man deltage i et særligt spændende arrangement på Vendsyssel Kunstmuseum – et arrangement som er et led i den igangværende udstilling – Behncke – Heerup – Hildebrandt

Kristian Hildebrandt var Hjørrings kunstneriske ener, en besjælet outsider og en modig mand der på trods af livets udfordringer og krav – gik sine helt egne veje.

Kristian Hildebrandt, som Hjørring mistede den 28. marts i 2011, blev 87 år, boede lige til det sidste i sit barndomshjem, som var en lille lejlighed i St. Kirkestræde i Hjørring.

Kristian Hildebrandt var oprindelig uddannet skomager, men trangen til og glæden ved at skabe kunst var en vigtig bestanddel af Kristian Hildebrandts tilværelse.

Motiverne hentede han dels fra bybilledet og det omkringliggende landskab og dels fra sit eget sind. Hverdagsiagttagelser blandede han med fantasi og drømme, og et mystisk og helt unikt billedsprog dukkede frem.

Kristian Hildebrandt var en samler af mystiske ting og genbrugsting – alene brugen af alskens materialer, såsom søm, træ, rav, karklude, papir, bøger, dingenoter og dimser for blot at nævne nogle få, er bemærkelsesværdigt.

Og derfor er Kristian Hildebrandt – for første gang – og hele sommeren i selskab med Bencke og Heerup på Vendsyssel Kunstmuseum – de tre kunstnere er forenet i deres tilgang til materiale.

Behncke – Heerup – Hildebrandt: “brug og smid væk”-kultur

Hele sommeren – og frem til den 20. september kan man på Vendsyssel Kunstmuseum opleve udstillingen: Behncke – Heerup – Hildebrandt.

I et samarbejde med Heerup Museum i Rødovre og under det højaktuelle tema – genbrugsæstetik,  stillerVendsyssel Kunstmuseum skarpt på de tre toneangivende kunstnere: Søren Behncke (f. 1967), Henry Heerup (1907-1993) og Kristian Hildebrandt (1924-2011).

Ambitionen med udstillingen er, at der i mødet mellem de tre kunstnere, som på hver deres måde har været foregangsmænd i deres brug af genbrugsmaterialer, vil opstå nye og hidtil uformidlede fortællinger, som motiverer refleksion hos publikum.

Tilgangen er legende og udfolder sig i spændingsfeltet mellem det alvorstunge og det humoristiske, hvor selve processen snarere end det færdige værk spiller en væsentlig rolle. Den unikke sammenstilling viser desuden et særligt blik for materialitet, for bæredygtighed i kunsten og en inspirerende kunstnerisk metodefrihed.

De tre kunstnere har på hver deres måde forholdt sig til samtidens “brug og smid væk”-kultur.

Hildebrandt kombinerede således ødelagte ure, mønter og søm med naturen så som rav og trærødder. Heerup lod sig inspirere af hverdagens genstande som lampeskærme, cykeldele, kaffekander og en grammofontragt og sømmede det hele sammen til tredimensionelle konstruktioner, mens Behncke især har været optaget af pap som et udtryk for den moderne forbrugsmentalitet; indpakning af forbrugsgoder som fladskærm, der sendes verden rundt. Fælles for de tre kunstneres metoder er valget af materiale som en integreret del af værket samt ophobningen af materialer.

Ambitionen er, at der i mødet mellem de tre kunstnere, der på hver deres måde har været foregangsmænd i deres brug af genbrugsmaterialer, vil opstå nye og hidtil uformidlede fortællinger, som motiverer refleksion hos publikum. Den unikke sammenstilling viser et særligt blik for materialitet, for bæredygtighed i kunsten og en inspirerende kunstnerisk metodefrihed.

Et andet samlingspunkt er kunstnernes arbejde med symbolik; både de konventionelle som hjerte og kors og de selvopfundne symboler, der skabes gennem gentagelsen. Behnckes billedserier viser i sig selv, hvordan gentagelsen som metode giver en flydende bevægelse fra motiv til symbol.

Heerup og Hildebrandt benyttede begge symboler til at tillægge værkerne betydning og invitere beskueren ind gennem velkendte motiver. På denne måde opnåede de en umiddelbar aflæselighed og en bred folkelig appel samtidigt med at de fastholdte kunstens kompleksitet. Som et led i kurateringen vil sammenfald i motiver og tematikker sammenholdt med Behnckes samtidige kommentarer blive sat i spil.

Fælles for de tre kunstnere er altså en helt grundlæggende forkærlighed til genbrugsmaterialer, et metodefællesskab og en særlig genbrugsæstetik, der bevidst nedbryder skellet mellem høj- og lavkultur, det unikke og det masseproducerede. Integreret hos alle tre kunstnere er desuden forholdet mellem symboler, humor og alvor.

Fredag den 5. juni 2020 åbnede udstillingen “BEHNCKE – HEERUP – HILDEBRANDT” på Vendsyssel Kunstmuseum. Grundet COVID-19 blev selve ferniseringen en video-fernisering.

Se med HER når museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum, museumsleder Anni Lave Nielsen, Heerup Museum og billedkunstner Søren Behncke byder velkommen.

Udstillingen vises 5. juni – 20. september 2020.

Flere arrangementer i forbindelse med Behncke – Heerup – Hildebrandt

Særarrangement: Lancering af udstillingskatalog og Artist Talk

Tirsdag den 7. juli kl. 16-18

Kl. 16.00: Lancering af udstillingskataloget: Behncke – Heerup – Hildebrandt
Kl. 16.30: Artist Talk m. billedkunstner Søren Behncke
Kl. 17.15: Gå på opdagelse i udstillingen

Arrangementet er gratis efter betalt entré eller med Årskort VKM.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Formiddagskaffe med Hildebrandt

Vi drikker en kop formiddagskaffe med lidt sødt til, mens vi dykker ned i kunstneren bag de bemærkelsesværdige værker; Kristian Hildebrandts finurlige univers.

Et sømhoved med ure som øjne, et dødningehoved i rav og nisser – i alle afskygninger.

Pris: 30 kr. plus entré til museet.

Formiddagskaffen er friskbrygget: Torsdag den 6., 13., 20., og 27. august samt 3., 10., og 17. september 2020

Alle dage kl. 11.00-12.00.

Tilmelding på www.vkm.dk under fanen Besøg VKM.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion